İncelemelerIndie

Klasik RPG Türünün Post-Apokaliptik Temalı İddialı Yapımı – Encased İncelemesi

Indie kategorisi altında oyun incelemelerimiz son hızıyla devam ediyor.

Günümüz teknolojisi gelişirken oyun endüstrisi de bundan her geçen gün nasibini almaya devam ediyor. Özellikle de RPG gibi türler, çağın gerekliliklerine uymaya ve en önemlisi de oynayıcı kitleye hitap etmeye başlıyor. Elbette insan, içgüdüsü gereği kimi zaman bu modernlikten sıkılıyor ve eski usullere de dönmek istiyor. Örnek vermek gerekirse halen daha Old School Runescape’in aynı şevkle oynanması, klasik RPG’lere duyulan açlığın azalmadığını gösteriyor.

Elimizde bu sefer eski ekolünden gelen ve yer yer S.T.A.L.K.E.R ve Fallout 1 ve 2’yi anımsatan bir yapım var. Nostaljiyi yaşattıran ve zamanında devrimsel olarak görülen mekanikleri içeren ve Dark Crystal Games tarafından geliştirilen Encased, gerek korku gerekse mistik güçler ve gizem temalarını birbirine ilmek ilmek örerek ortaya izlenebilir ve ilgi çekici bir hikaye ortaya çıkarıyor.

Encased ne anlatıyor?

C.R.O.N.O.S şirketi, 1970’lerde ne olduğu bilinmeyen bir Kubbe keşfedince kendi kaynaklarını seferber edip üzerinde çalışmaya başlıyor. Her yaştan ve tipten insan, bu kalıntının özelliklerini ve orijinini keşfetmek adına Kubbe’nin içerisine ve çeşitli bölgelerde inşa edilen araştırma tesisinde görev alıyor. Konunun ana düğüm noktası da oyuncunun bu tesislerden birinden haber alınamaması ve oraya gönderilmesi şeklinde hayat buluyor.

Öncelikle Encased, detay konusunda kendisini oldukça aşmış bir yapım. C.R.O.N.O.S şirketinde işe başlayan bir karakter olarak, farklı kanatlardan veya gruplardan biri olabiliyorsunuz. Siyah Kanat profiliniz varsa ateşli silahlar ve savaşta usta biri, Beyaz Kanat profiliniz varsa ikna ve diyalog gücü yüksek biri olabiliyorsunuz. İsterseniz Turuncu Kanadı seçip kendisine yeni bir şans verilmiş bir mahkumu da oynayabilirsiniz. Kişisel arka planınız yanında başta yönelmek istediğiniz yetenekler ve bir “perk” (Fallout oyuncuları hatırlayacaktır) bile seçme imkanınız oluyor. Oyunda ne kadar beceri var, ben bile sayamadım ama “Kombat” ve “Applied” adı altında 150 bazında değerlendirilen yetenekler mevcut. Hafif silahlarda usta, yakın dövüşte uzman ve bilim gücü yüksek bir insanla oynamak zevkli oluyor, demedi demeyin!

Encased

Karakteriniz özgür bırakıldığında ise artık serbestlik tamamen size ait. Konuşulacak onlarca kişi ve etkileşime girebilecek yüzlerce nesne var. Fallout 1 ve 2’nin yeniliği de zamanında tam olarak buydu, Mario’da toplanması gereken nesneleri toplamak yerine oyuncuyu neredeyse her nesneyle etkileşimli kılmak dönemin en iyi işlerinden biriydi. Encased de bu sistemi takip etmiş olacak ki açık veya kapalı dünyada her bir kutuyu, vagonu ve aklınıza gelebilecek her şeyi arayıp loot yapabilirsiniz. Nesnelerin sınırı yok!

Tabii ki bu ne kadar insanın açlığını kabartsa da aynı zamanda karışıklığa kolayca yol açabilen bir durum. Oyunun mekaniklerine yabancı olan birini etraftaki her bir eşyayı almaya çalışırken düşünün. Üstelik bu eşyaların ne kadarının işe yarar olduğunu bile bilmiyor. Crafting sistemi, oyunun en yavan kalmış yerlerinden biri. “Neyi, nerede kullanacağım?” sorusu, kendi deneyimimde sıkça sorduğum bir soruydu. Bunun yanında ne yazık ki bu nesneler sadece envanterimde kalabalık yaratmaktan başka bir işe yaramadı.

Klasik RPG türünün yoruculuğu da buradan geliyor aslında. İstediğiniz insanla konuşmaya geçebilir ve diyaloglardan istediğinizi seçebilirsiniz. Herkesin aşina olduğu “yapılan seçimler hikayeyi veya karakterlerle olan ilişkilerinizi etkiler.” lafı, bu oyunda her noktada kendini hissettiriyor. Oyun başında seçtiğiniz Kanat grubu, aynı gruptan olan insanlarla yaptığınız konuşmalarda özel seçeneklerin kilidini açarken başkalarıyla olan konuşmalarınız neredeyse sade geçiyor. Konuşmaların yanında yer yer ara sahne kıvamında “text-based rpg” türünden alınan sahneler de yok değil ve korku yüklü yerlerde bunların kullanımı çok hoşuma gitti.

Encased’in kombat sistemine çok ayrı değinmek isterim. Maalesef bu yapımın kombatta dengeyi tutturamamış olduğunu düşünüyorum. Başlangıçta savaş yeteneklerine yatırım yapmamış ya da Siyah Kanadı seçmemiş biri şimdiden savaşların direkt ölüm olduğunu bilmeli. Ekstra bir eğilme göstermediğiniz takdirde istediğiniz silahla düşmanın dibinden ateş edin, vuruş şansınız çok zayıf kalacaktır. Nitekim %50’den az vuruş olasılığı, genellikle bütün ataklarınızın ıska olmasına neden olacaktır. Turuncu Kanat olarak başladığım ilk oynanışta tabii ki her savaşı kazanmamı beklemiyordum ama bariz bir şekilde oyunun, sizi o kısma ittiğini hissettim. Özellikle de bunu bilmeyen ve yeni başlayanların hevesinin nasıl kırılacağını düşünün.

Tam bu noktada birilerinin beni durdurup “taktikselliği arttırıyor.” demesi gerekliydi. Bunu diyenlerde yanlış bir düşünce tarzı görmüyorum çünkü savaşmadan da oyunda belli bir yere gelebiliyorsunuz, sonuçta “Gizlilik” modu ne güne duruyor. Üstüne üstlük sıra tabanlı bu sistemde illa ateş etmeniz gerekmiyor, düşmanınızın AP’sini harcayacağı bir yere de kaçabilir veya puanlarınızı harcamayarak defansınıza da yatırım yapabilirsiniz. Buna rağmen oyunun erken erişim sürecinde de kombat anlamında büyük hata iyileştirmeleri yapıldığını söylemek isterim. Genellikle üç veya dört kişilik kümeler halinde henüz daha oyunun başında size saldırsalar pek hoş şeyler demeyeceğinizi tahmin ediyorum. Klasik RPG’lerde savaş affı olmaz ama Encased’in biraz da modern sistemi benimseyeceği yer olan kombatta ne yazık ki çok eski tarz merkeze alınmış.

Oynanış anlamında bu kadar bilgi verdikten sonra yüz yıllardır var olan “Yorgunluk”, “Açlık” ve “Susuzluk” gibi mekaniklerin olduğunu da es geçmeyelim. Mekanları gezmeniz ve her bir deliğe girip çıkmanız bile yorgunluğunuzu arttıran etmenlerden. Özellikle de büyük kapalı mekanları gezerken arada bir değerlere göz atmak ve ona göre plan yapmak oynanışınızı daha eğlenceli kılacaktır.

Encased, belki üstüne bir bu kadar da paragraf yazabileceğim bir oyun. Mekanların her bir köşesinden ayrı bir detay fışkıran ve kurulan her diyalogun oyunun gidişatında ve oynanışınıza etki edebileceği bu oyunda bilgi kırıntıları çok önemli ve şansınıza, her yerde onlardan var! Klasik RPG türünü seviyorsanız ve bilgisayar başında saatlerimi hüpletirim diyenlerdenseniz bu oyun tam sizliktir. Keşfetme açlığınızı her daim diri tutan ama kombat ve envanter bakımından biraz moralimizi bozan Encased, son zamanların en iyi klasik oyunlarından biri değil belki ama mutlaka şans verilmesi gerekenlerden. Kendisine has mekanları ve hikayesi ile birlikte okuma ve İngilizce anlamında oyun severleri yorsa da sürükleyici bir deneyim vaat ediyor.

Artılar

  • Keşfedilecek sınırsıza yakın bir dünya ve karakterler
  • Diyalog ve beceri/yetenek sistemlerinde detaycılık
  • Günümüz grafikleriyle klasik Fallout deneyimi

Eksiler

  • Kombat sistemi dengesiz
  • Oyunun belli yerlerinde ne yapmanızı bilememeniz
  • AP mekaniğinin gereksiz yere kullanımı

Encased – A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG; Nintendo Switch, PC, Xbox One ve PlayStation 4 için 26 Eylül 2019’da çıktı ama bugün itibariyle erken erişimden ayrılıp tam sürüme geçti.

Encased’den sonra okuyacak başka bir inceleme arıyorsanız 10 Tanrının 1 İnsana karşı olan savaşını anlatan Eldest Souls’a bakmanızı öneririz.

Encased

Oynanış - 7
Grafik - 8
Atmosfer - 8.5
Hikaye - 8
Müzik - 8

7.9

Keşfetme açlığınızı her daim diri tutan ama kombat ve envanter bakımından biraz moralimizi bozan Encased, son zamanların en iyi klasik oyunlarından biri değil belki ama mutlaka şans verilmesi gerekenlerden. Kendisine has mekanları ve hikayesi ile birlikte okuma ve İngilizce anlamında oyun severleri yorsa da sürükleyici bir deneyim vaat ediyor.

User Rating: 4.42 ( 3 votes)

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu