İncelemeIndie

Cyberpunk RPG Türünde Bir Oyun Dedektifi Olun – Gamedec İncelemesi

Indie kategorisi altında oyun incelemelerimiz son hızıyla devam ediyor.

Karanlık atmosferde geçen cyberpunk RPG oyunlarını çoğumuz duymuşuzdur. Genellikle text-based havasında geçen ve birçok insan veya nesne ile etkileşime geçebildiğimiz bu yapımlar, benim hep zaafım olmuştur. Özellikle de insanlarla konuşturmaya teşvik eden ve her bir diyalog ile daha farklı kapılar açan bu dünyalara bir kez olsun girmeden kafamı öteki yana çeviremem. Takip eden değerli okuyucular bilirler ki bir önceki inceleme konumuz olan Encased – A Sci-Fi Post-Apocalyptic RPG ve ilk inceleme yaptığım oyun olan Lacuna da bu türün temsilcilerindendi. Nitekim bu sefer elimizde daha rafine bir işin olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

Kickstarter’dan destek alarak önümüze kadar gelmiş ve Anshar Games tarafından geliştirilen 2200’lü yılların cyberpunk RPG’si Gamedec, ilgi çekici bir hikaye ve karakterler silsilesi eşliğinde sizi Varşova’ya ve şehri kasıp kavuran fütüristik atmosfer ile tanıştırıyor.

Gamedec ne anlatıyor?

2200’lü yıllara geldiğimizde insanoğlu çağ atlamış, gerçek hayattan bağımsız olarak bir de sanal bir dünya inşa etmeyi başarmıştır. Zaten bir gezegende muazzam büyüklükte ve sayıda sorun çıkaran bu varlıklar, yapay ortamla birlikte izlerini kaybettirmeyi ve kendi fantezilerini hür bir şekilde uygulayabileceklerini düşünmüştür. Gittikçe artan sapıklık, yolsuzluk ve cinayet gibi ciddi meseleler ise sanal dünyaları denetleyen oyun dedektifleri (Gamedec) tarafından çözülmeye kararlaştırılmıştır. Karakterimiz Gamedec ile bizlere gelen iş teklifleri doğrultusunda da bu noktada insanların yardımına koşuyoruz.

Öncelikle Gamedec, hikayenin geçtiği yer ve zaman bakımından oldukça ilgi çekici ve farklı duruyor. Bugüne kadar fütüristik temaları anlatan yapım gördük ancak Gamedec, en azından bu monoton temayı tamamen yeni bir bakış açısıyla ve transhümanizm gibi keskin temaları öne çıkararak oyuncuya gösteriyor. Oyuncu, sanki gerçekten de 2200’lü yıllarda yaşıyormuşçasına oyunun dünyasına adapte olabiliyor ve oraya “merak” duyuyor. Merak kelimesini vurgulamak istedim çünkü nice gelecek zamanda geçen oyun var ki bizleri, ortamı keşfe çıkartmaya bile tenezzül ettirmiyor.

Gamedec

Virtualium dünyalarında müşterilerimize yardım ettiğimiz bu oyunda, vakalar birbirinden farklı şekilde ve bakış açısından yürüyebiliyor. Örnek vermek çok isterdim ama oyunda karşınıza çıkan ilk vaka bile sizi, etik kuralları çerçevesinde sınırlıyor ve beş dakikadır kafanızda oluşturduğunuz kararın aniden değişmesine vesile olabiliyor. Gamedec’in bu bakımdan davalarını kolay tahmin edilebilir gibi başlayan ama zaman zaman zorlaşan ve dallanıp budaklanan hikayeler gibi düşünüyorum. Düşündüğünüz zaman aslında siz birer dedektifsiniz ve vakanın gidişatı sizin ahlaki kurallarınıza ve mantığa dayalı kararlarınıza kalmış.

Gamedec bu noktada sizleri, başka insanlarla konuşturmaya teşvik ediyor çünkü her bir insandan en ufak bir bilgi kırıntısı bile alabilirsiniz. İlla ki sizlerle diyalog kurmasına bile gerek yok zira diyalog çerçevelerinde konuştuğunuz kişinin yüz ifadeleri ve duygu değişimleri de sizin vaka boyunca “çıkarımlar” yapmanıza yardımcı olabilir. Çıkarım sistemi, vaka boyunca belli bilgileri topladığınızda vermeniz gereken kararları gösteriyor. Örneğin bir vakada A noktasından B noktasına gidecekseniz, konuştuğunuz kişilere bağlı olarak ortada A1, A2 veya A3 noktaları açılabiliyor. Kimi zaman bunlara gereksinim bile duymadan vakanın sonuna kadar da gidebilir veya bu küçük görevleri yaparak vaka sonunda vereceğiniz kararı sağlamlaştırabilirsiniz. Her bir çıkarım noktası, aldığınız bilgilere göre iki veya üç farklı seçimden birini yapmanızı ister ama korkmayın, yanlış yaptığınız seçimler sizi cezalandırmıyor ama aksine doğru yola farklı bir patika izlettiriyor.

Genellikle bu tür diyalog oyunlarında adettendir, karakter farklı tipteki kişilerle konuşurken onların ağzını aramaya çalışır. Uzmanlık alanı isminde geçen bu yetenekler, bir suçluyla nasıl konuşacağınızı veya bir teknolojik alet gördüğünüzde hackleyebileceğinizi garanti ediyor. Örneğin bir ünlü isimle konuştuğunuzda “Celebrity”  veya karşınızdakini etkilemek için “Infotainer” yeteneğinizi açarak onun seveceği şekilde konuşabilirsiniz. Bu yetenekler bütünlüğü sizin farklı kişilerle farklı konuşma seçenekleri açmanıza da yardımcı oluyor. İşte bu yüzden belli bir yeteneğe sahip olmadığınızda çıkarımlarınız için tüm ipuçlarını bilemiyorsunuz.

Özellikle dedektiflik ana fikrinden dolayı Gamedec’i Lacuna ile kıyasladığımda çıkarım sisteminin benim için yenilikçi durduğunu görebiliyorum. Öte yandan Lacuna, yanlış cevaplarınız için sizleri cezalandırıp farklı bir anlatı yolunun kapısını açarken Gamedec ise sadece gitmeniz gereken yolu uzatıyor. Oyunun gerçekçiliğinin artması bakımından kimseye hesap vermek zorunda olmayan dedektifimizin yine de yanlış çıkarım yaptığında ceremesini çekmesini isterdim zira oyuncu, çıkarımlar boyunca kimi zaman doğru veya yanlış cevap verdiğini bile anlayamıyor.

Bunun yanında Gamedec, ne yazık ki anlatı yönüne ağırlığı gereğinden fazla veren yapımlardan biri olmuş zira aksiyon sahnelerinin sayısı çok az ve oyunda herhangi bir envanter sistemi de yok. Dolayısıyla oyunda sadece birileriyle konuşup, sınırlı dünya ve mekanları keşfedip vakaları çözebiliyorsunuz. Elbette söylemek gerek ki diyalog sayısı oldukça fazla olduğu için ortalama üstü bir İngilizce yanında ufak detayları atlamamak için sağlam bir kafa da lazım. Oyunun lore kısmını öğrenebileceğiniz Codex kısmı her ne kadar detaylı olsa da insan, kendinde orayı açıp okuyacak gücü bulamayabiliyor. Tabii her diyalog da vakanızla ilintili olmayabiliyor, birinden bilgi almak için onun istediği bir görevi yapıp tamamen anlamsız birkaç parça cümle de duyabiliyorsunuz.

Gamedec, önceki Steam Demo Festivallerinden beri beklediğim bir yapımdı ve sonunda onu, oynama imkanı bulabilmek gerçekten çok mutlu ediciydi. Beklediğimin aksine kötü bir tarafı olmayan ve çoğu yönüyle beni şevklendiren bu yapım, belki de Noir sevenlerin mutlaka bakması gerekenlerin başında geliyor. Kombatın oyunda kimi yerlerde eksikliğini duyulsa da Gamedec, anlatı sanatının fütüristik temalarla muhteşem bir dansı olmuş.

Artılar

  • Her daim düşünmeye itebilecek vakalar ve hikayeler
  • Anlatıya verilen ağırlık
  • Birçok oynanışa götürebilecek mekanizmalar
  • Gelecek ve transhümanizm temasının işlenişi

Eksiler

  • Müzik ve seslendirme azlığı
  • Kimi yer diyalog bakımından insanı sıkıyor

Gamedec; Nintendo Switch ve PC için 16 Eylül 2021 tarihi çıkış yaptı. Yakın zamanda geliştirici stüdyo, oyuna Türkçe dil desteğinin de ekleneceğini söyledi.

Gamedec’den sonra okuyacak başka bir inceleme arıyorsanız klasik RPG türünün post-apokaliptik temalı iddialı yapımı olan Encased’a bakmanızı öneririz.

Gamedec

Oynanış - 8
Grafik - 8
Atmosfer - 8.5
Hikaye - 8

8.1

Anlatı yönünü çeşitli tutan ama kombat ve envanter bakımından biraz moralimizi bozan Gamedec, son zamanların en iyi anlatı cyberpunk RPG oyunlarından biri olmaya aday. Kendisine has mekanikleri ve hikayesi ile birlikte okuma ve İngilizce anlamında oyun severleri yorsa da sürükleyici bir dedektiflik deneyimi vaat ediyor.

User Rating: 4.53 ( 2 votes)

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu

Web sitemizde size en iyi deneyimi sunabilmek için çerezleri kullanıyoruz. Daha Fazla Bilgi

Bu web sitesi, size mümkün olan en iyi kullanıcı deneyimini sunabilmek için çerezleri kullanır. Çerez bilgileri tarayıcınızda saklanır ve web sitemize döndüğünüzde sizi tanımak ve ekibimizin web sitesinin hangi bölümlerini en ilginç ve yararlı bulduğunuzu anlamasına yardımcı olmak gibi işlevleri yerine getirir.

Kapat