H1Z1’e Ne Oldu? Neden Böyle Oldu?
Sene 2015 aylardan Şubat gibi olmalıydı. H1Z1’le alakalı video ve canlı yayınları izlemiş acayip gaza gelmiştim. Arkadaşlarıma böyle böyle bir oyun var hem hayatta kalmak için loot yapıp başka gruplarla mücadele edebiliyorsun ( Just Survivor) hemde yaklaşık 45 dakika süren, son kalan grubun kazandığı bir nevi açlık oyunlarını anımsatan oyun modundan bahsetmiştim.(King Of The Kill)
Tabi ki anlattıklarımla ve izlediğimiz videolar ile acayip gaza gelen ben ve arkadaşlarım oyunu hemen Steam’den almıştık. İki oyun birlikte 32 TL gibi bir fiyattan satılıyordu. Oyun erken erişimde henüz ikiye ayrılmamıştı. Ve sunucularda oldukça doluydu. Peki bizi bu kadar etkileyen, oyunu hemen almaya iten şey neydi gelin biraz düşünelim.
Battle Royale Akımına Öncülük
Öncelikle Battle Royale oyunları şu anda ki gibi popüler değildi ve fazla bir seçenek yoktu. Arma 2, Arma 3 ve Minecraft’da ki Battle Royale sunucuları çok bilinmemekle birlikte H1Z1’in verdiği tadı vermiyordu. Aynı zaman da Just Survive olarak adlandırılan 100 kişilik PvP sunucularında kişiler veya gruplar arasında yüksek rekabetli mücadele yaşanıyordu. H1Z1 piyasaya çıktığı zaman hali hazırda hayatta kalma odaklı DayZ de bulunmaktaydı. Fakat H1Z1 hem oyun alanın daha geniş olması, hemde araç ve optimizasyon alanında DayZ’den bir adım öndeydi.
Belki bazılarınızdan H1Z1’in hiç mi kötü yanı yoktu diyebilirsiniz. Evet, vardı klasik optimizasyon sorunları, onlarca bug, her geçen gün artan hile sayısı, Just Survivor kısmına ayda bir kez gelen wipe rezaleti gibi durumlar vardı, fakat belki de çoğumuzun bilmediği bir şey daha vardı. Oyun ilk olarak Sony’nin bir parçasıydı. Daha doğrusu Daybreak Sony’nin bir yan kuruluşuydu. (Evlerin içindeki televizyonların Sony marka olduğunu görebiliyordunuz). Bundan dolayı oyunu oynayan insanların bu problemlerin çözüleceğine inancı tamdı ki ben de bu kervandaydım.
Fakat oyun beta olarak piyasaya çıktıktan yaklaşık 2 ay sonra Daybreak bağımsız bir yatırımcıya devredilerek bağımsız bir oyun şirketi olarak hayatına devam etti. Kısa bir süre sonra şirkette bazı işten çıkartmalar da başladı ve bu durum da ister istemez oyunun geliştirilme sürecine zarar verdi. Öncelikle oyun King Of The Kill ve Just Survive olarak ikiye ayrıldı. Battle Royale modu büyük bir güncelleme ile baştan aşağı değiştirildi. Bu yeni güncelleme büyük bir kısım tarafından sevilmedi ve oyuncu kitlesinin küçülmesine sebep oldu. Ayrıca oyun hatalarına odaklanmadan gelen oyun içi kozmetik güncellemeleri oyuncuların tepkisini çekmeye başladı.
Yakaladığı Potansiyeli Sürdürememek
Geçen 2 senelik sürenin sonunda H1Z1 bir arpa boyu yol alamamış olup aksine potansiyelini eritip gitmişti. 2017’nin Mart ayında Pubg’nin çıkış yapmasıyla H1Z1’in kalan oyuncu kitlesinin de büyük bir kısmı taraf değiştirmiş oldu. H1Z1 yayını yapan yayıncılar oyunu oynamayı bıraktı bu da oyunun popülerliğinin büyük ölçüde düşmesine sebep oldu. Oyun PlayStation 4’e çıkış yaptıktan sonra biraz canlanmış olsa da bu da yetmemiş gibi gözüküyordu. Ayrıca 2018 yılının Mart ayında oyun ücretsiz oldu. Daybreak’in bu hamlesi de çok bir işe yaramamış gibi gözüküyordu. Günlerden 24 Eylül 2018’i gösterdiğinde artık H1Z1’in elinde kemik kitlesinden başka kimse kalmamıştı. Bu sebepten dolayı da Just Survive sunucuları kapandı.
Aktif Oyuncu Sayısı
2017 senesinin Temmuz ayın da yaklaşık aktif 150.000 oyuncusu bulunan oyunun 2018 Temmuz ayında bu sayı 8.000’lere kadar düştü. Şu anda ise bu sayı 1.000, 1.500 semalarında devam ediyor.
Getirilen yama ile eski haritaya dönüş, oyunun Ps4’e çıkması, mobil oyun gibi hamleler yapılsa da maalesef H1Z1’in ölümü çoktan gerçekleşmişti. Umarım Daybreak gelecekte ki oyunlarında oyuncular ile iletişimini daha sağlam tutar ve başına bir daha böyle bir şey gelmez.
Makaleni sonuna kadar okudum. Oyuncular ile etkileşim çok önemli. fakat daybreak para gelmeyecek işe yatırım yapmaz ve etkileşimi göz ardı etmez, kasıtlı olarak para getirmediğinden, bilerek oyunun sonunu getirmiş. Server maliyetleri oyunun kazancının önüne geçmiş olsa gerek. Teşekkür ederim.