İÇERİKLER

Oyun Teknolojisinin Geleceği: Ray Tracing ve DLSS

Oyun Teknolojisinin Geleceği: Ray Tracing ve DLSS

Günümüzün oyun teknolojisinin ne tür bir evrim geçirdiğini veya geçiriyor olduğunu anlamak artık o kadar da zor değil. Eskilerin “Oyunlar gerçek değildir.” algısının yıkılmaya başladığını ve bu durumun da teknoloji ile başarılmaya çalışıldığının farkındasınızdır. Video oyunları zaman geçtikçe seviyeler atladı ama şüphesiz bu temel, arka planda çalışan yardımcıların sayesinde oluşturuldu. Nitekim bu yardımcıları NVIDIA GeForce Special Event’inde de gördük, onlar yeni RTX 3000 serisi içerisinde yer alan gelişmiş minnacık terimler; onlar Ray Tracing  ve DLSS (Deep Learning Super Sampling) teknolojileri.

Her ne kadar Ray Tracing’in tarihi öncelere dayansa da Deep Learning Super Sampling veya kısaca DLSS, NVIDIA tarafından geliştirilen bir teknolojidir. Super Sampling, daha iyi grafik elde etmek amacıyla oyunun yüksek bir çözünürlükte işlenip, monitörün çözünürlüğüne indirgediği bir işlem olarak tanımlanır. Türkçe ismiyle Derin Öğrenme Süper Örneklemesi, birden fazla katmana sahip yapay nöral ağları ve benzeri makine öğrenme algoritmalarını taşıyan “deep learning” sistemini kullanır. Sistem ise düşük çözünürlükteki bir resmi, donanıma fazla yüklenmeden yüksek çözünürlüklü hale getirir. Super Sampling’den farklı olarak işin içinde bir de yapay zeka faktörü vardır. Aslında sistem bir yapay zeka gibidir zira oyun motorlarından oyunla ilgili grafik detaylarını öğrenir, oyunun yüksek çözünürlükte nasıl görüneceğini bilir ve render etmeden görüntüyü sunar. Yapısındaki Tensor Core (çekirdekleri) yapay zekanın işlenmesinden sorumludur. Tensor Çekirdekleri ise bir AI (yapay zeka) hızlandırıcısı olarak görev yapar.

DLSS, ilk olarak GeForce RTX 20 serisi ile birlikte Eylül 2018’de hayatımıza girdi.

O zamanlar Battlefield V ve Metro Exodus oyunlarında denenmiş ama pek beğenilmemişti. Daha sonraki süreçte ise DLSS 2.0 tanıtılmış ve taşlar yerine oturmuştu. Hatta DLSS 2.0’ın başarısı, DLSS’e sahip oyunlar kervanına Control ve Wolfenstein: Youngblood gibi oyunların da girmesini sağladı. DLSS 2.0’ın belki de en büyük avantajı ise “anti-aliasing” (kenar düzeltme). Çözünürlük arttıkça düz çizgilerde kırılmalar azalıyor ve böylece daha keskin görüntüler elde edilebiliyor. Bu sayede hem performans artışı ve görüntü kalitesi sağlanıyor hem de FPS düşüşü olmuyor.

İşte bazı DLSS destekli oyunlar:

  • Final Fantasy XV
  • Formula1 2020
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Cyberpunk 2077
  • Dauntless
  • ARK: Survival Evolved ve daha niceleri

DLSS’in bir de kardeşi vardır ki o, daha eskilere dayanır.

Ray Tracing (Işın İzleme) teknolojisi, daha önce filmlerde kullanılan ve ışığın gerçek hayattaki fiziksel davranışını simüle etmeye çalışan bir sistem olarak tanımlanıyor. Ray Tracing’den önce oyunlarda ve animasyonlarda “rasterization” (pikselleştirme) kullanılıyordu. Pikselleştirmenin amacı basitti; bir nesne vektör grafiklerinden piksel resimlerine dönüştürülüyor ve daha sonra da dokular ve aydınlatma ekleniyordu. Ancak amacından ziyade işlem oldukça uzundu zira her bir dönüşüm için matematiksel ifadeler gerekiyor ve nesneler çeşitli çokgenler şeklinde gruplanıyordu.

Cyberpunk 2077’nin mekan görüntülerinden birini düşünün, her bir küçük objeyi de hesaba katarsanız uzaktan çekilmiş bir manzara resmindeki ışıklandırmayı yapmak için bilgisayarın milyarlarca işlem yapması gerekirdi. Buna rağmen teknoloji ilerledikçe grafik işlemciler artık saniyeler içerisinde trilyonlarca hesaplama yapabilecek duruma geliyor ve bu da ister istemez kullanılan yöntemleri de değiştiriyor.Pikselleştirme özünde yapay bir işlem ancak Ray Tracing, bir yapay zeka yardımıyla üç boyutlu bir dünyada ışık demetinin izlediği yolu birebir oyuna aktarmaya çalışıyor. Tabii ki özünde ray tracing’in de bir formülü mevcut ki bir ışık kaynağından tek bir piksele düşen ışığın miktarını hesaplamak; ışığın ne kadar uzakta olduğuna, ne kadar aydınlık olduğuna, ışık kaynağına göre yansıyan yüzeyin açısına göre yansıyan ışığın sıcaklık değerlerine bağlı. Cam ya da su gibi geçirgen yüzeyler için ışık yansıtılır ve bunun için de daha fazla işlem gücü gerekir. BVH algoritması içerisinde bulunan RT çekirdekleri ise bu işlemi görüyor.

Ray Tracing sistemi, her ne kadar RTX 2080Ti ile tanıtıldı dense de sonraki zaman aralığında GTX 10 (Pascal) ve GTX 16 (Turing) kartlarında da denendi ama RT çekirdeklerinin yokluğu performansı muhakkak etkiledi.

İşte Ray Tracing’e sahip olan bazı oyunlar:

  • Cyberpunk 2077
  • Crysis Remastered
  • Watch Dogs Legion
  • Atomic Heart
  • World Of Warcraft: Shadowlands
  • Mechwarrior V: Mercenaries
  • Minecraft ve daha niceleri

Ben bu yazıyı kaleme alırken çoktan sitemizde The Witcher 3: Wild Hunt’ın DLC’leriyle birlikte 2021 yılında ışın izleme teknolojisine sahip olacağı duyurulmuştu. Gördüğünüz üzere her geçen gün daha çok oyun, teknolojinin getirdiği furyaya katılıyor. Hem ilgi çekici hem de gerçekçi olan bu teknolojilerin gelecekte nasıl bir şekle geleceğini merakla bekliyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu