Evet, yılın o dönemine geldik dostlar. Yeni bir Call of Duty incelemesiyle karşınızdayım. Geçen sene belki de bugüne kadar çıkmış en kötü Call of Duty oyunundan sonra Black Ops 6’nın ilaç gibi geldiğini söyleyebilirim.
Bildiğiniz üzere her Call of Duty’i aynı ekip yapmıyor. Son Call of Duty oyununu Sledgehammer Games yapmıştı ve ne yazık ki sonuç felaketti. Genelde Black Ops oyunlarını da Treyarch (yanlışım yoksa tüm Black Ops oyunlarının geliştiricisi) ve onlara ek olarak Raven Software ekibi yapıyordu. En azından Cold War ve Black Ops 6’yı bu iki ekip beraber geliştirdi.
Dilerseniz hikaye ile başlayabiliriz.
Hikaye
Call of Duty Black Ops 6, Black Ops Cold War’dan sekiz ve Black Ops 2’deki Panama olaylarından iki yıl sonrasını konu alıyor. Ana hikayemiz; Savunma Bakanı Sayeed Alawiyi Kuzey Irak-Kuveyt sınırından alıp Orta Doğu’dan çıkartacakları operasyonla başlıyor. Ancak operasyon belirli bir grubun ve eskiden tanıdığımız bir karakterin ortaya çıkışı ile beraber başarısızlıkla sonuçlanıyor. Bu başarısızlığın ardından Troy Marshall ve arkadaşları açığa alınıyor. Lakin gizemli bir mesaj aldıktan sonra ekip, CIA’den gizli bir şekilde yeni bir üsse ilerliyor ve ortadaki gizemleri bir bir çözmeye çalışıyor.
Hikayeden spoiler vermek istemediğim için olabilecek en basit ve anlaşılır şekilde anlatmaya çalıştım. Bildiğiniz üzere ben incelemelerimde hikayenin konusundan bahsetmek yerine nasıl anlatıldığını yorumluyorum ve Black Ops 6 bence son dönemde çıkmış en elle tutulur hikayeye (tabii Cold War ile beraber) sahipti. Black Ops serisi hikaye noktasında birçok entrika, karanlık ve aksiyon dolu işler çıkaran bir seriydi. Nitekim ilk Black Ops’ları en az on sene önce oynamamdan kaynaklı hikayeye dair çok şey hatırlamasam da o dönem yine de çok etkilendiğimi söyleyebilirim.
Hikaye anlatımına gelecek olursak, son yıllarda Call of Duty oyunlarının hepsi şu noktada kendini aşırı aşmış durumda: Cutsceneler veya ara sahneler. CGI ve oyun içi ara sahneler o kadar güzel duruyor ki hikaye ilgimi çekmese bile izleyesim geliyor. Bu durum son beş oyunun hepsinde var. Black Ops 6 da bu taraftan güzel yararlanan bir iş olmuş. Oyunun açılış ara sahnesinden tutun birçok noktasına kadar aşırı etkileyici bir şekilde sunuluyor.
Lakin bunu görmeye alışmamdan kaynaklı oyundaki asıl sevdiğim kısım karakterlerin gerçekten birer karakter gibi hissettiriyor olmasıydı. Karakterler her ne kadar biraz klişe olsalar da gerçekten duyguları var ve yaşanan şeylere karşı verdikleri tepkiler sürekli değişiyor. Diyaloglar oldukça güzel yazılmış. Troy bir şeye kızdığında neden kızdığını çok iyi anlıyor, Felix Neumann’ın kendine koyduğu kuralları kabulleniyorsunuz.
Her görev sonrası Safehouse’u gezerseniz, karakterlerle konuşabiliyor ve onların kendi hikayelerini de öğrenebiliyor veya direkt olarak karakterlerin kendi aralarında konuştuğu ve tartıştığı anlara denk gelebiliyorsunuz. Bence bu sayede Black Ops 6, karakterlerini çok daha iyi yansıtabilmiş bir oyun olarak öne çıkıyor.
Örneğin oyunda çok önemli bir bilginin öğrenildiği sırada Sevati ile Troy’un kendi aralarında hararetli bir şekilde tartıştığı bir an var. Orada konuşmaya dahil olamasak dahi, iki karakteri de ciddiye alarak dinliyor ve ikisinin de gerçekten haklı olduğunu düşünüyorsunuz. Tartışma sonrası iki tarafın yanına gidip bir de olaylar üzerine ekstra olarak sohbet edebilmek bence oyunu ekstra iyi kılan şeylerden biriydi. Mesela Vanguard içerisinde de çok fazla karakter vardı ama hiçbiri gerçekten çok iyi bir karakter veya iyi yansıtılmış karakterler değillerdi ne yazık ki.
Ekstra olarak oyunun görev dizaynları hikayeyle çok güzel bir işbirliğinde tasarlanmış. MW 3’te yapılan Open Combat görevinden tutun lineer ilerleyen tüm bölümler hikayeden asla koparmıyor oyuncuyu. Özellikle belirli bölümler var -ki az sonra anlatacağım oynanış kısmında- gerçekten tadından yenmiyor. Çok uzatmadan oynanış tarafına geçiyorum.
Oynanış
Temel oynanış noktasında pek bir şey yazmayacağım. Çünkü Call of Duty “gunplay” dediğimiz noktada kendini yıllardır aşmış durumda. Silahlar çok iyi ama silahların hissi de çok iyi. Bunun üzerine daha önce o kadar çok konuştum ki bu incelemede çok yer vermek istemiyorum. Oyunların oynanışıyla alakalı konuştuğum bir inceleme görmek isterseniz MW 2 Reboot incelemesine göz atabilirsiniz. Ben bu sefer birazcık daha bölüm dizaynları ve yapılan yenilikler hakkında bir şeyler anlatacağım.
İlk olarak yenilik olarak sayılacak Omnimovement’tan bahsedeceğim. Omnimovement’ın campaign’de çok büyük bir artısını göremiyorsunuz çünkü bu daha çok online mod için tasarlanmış bir şey. Yine de oyunun aksiyon temposunu daha hızlandırdığı için bana eğlenceli geldi. Daha özgür şekilde oraya buraya atlamayı sevdim, onun dışında multiplayer tarafta kullanması aşırı önemli ve eğlenceli bir eklenti olmuş. Multiplayer tarafta bayılarak oynadım o sayede.
Gizlilik sekansları. Son Call of Duty oyunlarının neredeyse hepsine bir gizlilik sekansı koymaya çalışılıyor. Bu MW 3’te o kadar göze batıyordu ki artık bıkkınlık getirttirecekti bana ama ben bu oyunda gayet beğendim. MW 3 özellikle Open Combat haritalarıyla dolup taştığından dolayı yapay zeka aşırı göze batıyordu ama bu oyun genel olarak lineer ilerlediği için bölümler de zaten buna göre tasarlanmış. Gizlilik aşırı kolay ama en azından genel oynanışa güzel yedirilmiş durumda.
Mesela birine nişan aldığınız zaman gizli ilerliyorsanız telsizle size ”Bence ona sıkma” falan deniliyor. Eğer sıkarsanız, diğer düşmanlar alarm durumuna geçiyor. Bu tarz anlık yardımlarla gizlilik gerçekten çok basit hale geliyor ama ben bu yardımları sevdim. Bu oyunda sadece bir adet Open Combat bölümü vardı ve ben gizlilikle bu bölümün iyi oturtulduğunu düşünmüyorum çünkü yapay zekayı gerçekten buna göre tasarlamıyorlar ve bu da işi biraz fazla saçma hale getiriyor. Onun dışında gizlilik benim gözüme çok gelmedi, dolayısıyla sevdim ben. Bence hoş bir farklılık katıyor oyuna.
Black Ops 6 her bölümünde size farklı bir şey yaptırmayı başarıyor. Bir bölümde seçimle alakalı bir partideyken, bir bölümde kumarhanede veya bir bölümde yarı açık dünya olan bir bölgedesiniz. Black Ops 6 bu çeşitliliği sayesinde oyuncuya sürekli ”Acaba sonraki bölüm ne yapacağım?” sorusunu sordurtmayı başarmış. Ben bu noktada biraz kumarhane ve seçimle alakalı olan o bölüme değineceğim. Seçimle alakalı olanda aslında dümdüz bir basın kimliği ile giriş yapıyorsunuz bölüme ve ana amacınız birilerinden bilgi toplayıp o bilgiyle bir adama şantaj yapmak. Görev boyunca kameranızla ve insanlardan bilgiler topluyorsunuz. Kumarhane kısmıysa gerçekten bir Now You See Me ve Ocean’s Eleven filmlerinden esinlenmiş bir bölüm. Karakterden karaktere geçtiğiniz ve sürekli kasaya ulaşmak için herkesin kendince bir görevi üstlendiği gerçekten eğlenceli bir bölümdü.
Open Combat tarafına gelecek olursak… Ben MW 3 incelememde de şunu söyledim. ”Open Combat’tan ilk bahsettiklerinde benim oldukça ilgimi çekmişti.” Kötü yapılmış olsa dahi ben orada bir potansiyel olduğunu düşünüyordum. Black Ops 6 bence bu potansiyeli çok iyi kullanmış. Open Combat bölümünden azıcık bile şikayet etmeyeceğim çünkü nasıl yapılması gerektiğini çok güzel çözmüşler. Öncelikle sizi büyük bir alana bırakıyorlar, altınıza bir araba veriyorlar. Etrafta da yapabileceğiniz yan etkinlikler ve bu yan etkinliklerin yanında ana göreviniz var. Sadece ana görevi yapmak isterseniz maksimum 10-15 dakika sürecek bir görevden söz ediyoruz. Yapay zeka yine mükemmel değil ama genel olarak göze batmıyor çünkü genelde düşmanları bir bölgenin içine yerleştirip ona göre davranmalarını söylemişler.
Kısacası küçük bir üs bulduğunuzda oradaki 15 düşmanla savaşıyor oluyorsunuz ve 15 düşman sizinle savaşacak şekilde yerleştirildiğinden yapay zeka aşırı göze batmıyor. Sadece belirli anlarda aşırı saçma şeyler yaşadığım oldu.
Mesela bir düşmanın arkasından yaklaşırken yanımdaki ekip düşmanın önünden yürüyerek yanıma geliyor ama düşman onları görmüyor. Bu da aşırı saçma bir an ortaya çıkarıyor. Bir benzer durum da öldürdüğüm bir düşmanın sürekli üzerinden geçen devriye arabası. Asla ölen askeri umursamayan bir devriye arabası olması çok komikti açıkçası. Yine de bunlara rağmen size güzel bir özgürlük verip nasıl ilerleyeceğinize karışmamışlar. Mesela bir yerde bazuka buldum. Bu bazukayla ana görevdeki yeri patlattım ve hiçbir düşmanla savaşmadan çıkabildim oradan. Buna benzer 3-4 farklı şey daha sağlamışlar ve bence gayet iyi olmuş. Haritadaki her şeyi yapmaya kalkarsanız da 30-40 dakikalık bir göreve denk geliyor.
Zombi moduna gönderme, canımızı görebilmek, multiplayer modda kullanabildiğiniz scorestreak, mini bosslar ve Safehouse’ınızı geliştirebilmek gibi güzel eklentiler de mevcuttu. Genel olarak temposunu iyi ayarlamış, güzel bir Call of Duty oyunu vardı karşımızda. Ben Cold War sonrası böyle güzel bir iş oynamamıştım diyebilirim. Dolayısıyla bence bölümler noktasında Cold War’dan muhtemelen daha iyi olan bir yapımla karşı karşıyayız. Gerçekten takdir edilesi bir iş çıkarmış Raven ve Treyarch.
Grafik ve Atmosfer
Grafik noktasında son yıllardaki tüm Call of Duty oyunları gayet güzel işler çıkarıyorlar. Gerek doku kalitesi gerek ışıklar gölgeler olsun, göze güzel gözüken bir oyunla karşı karşıya oluyoruz. Black Ops 6 da bundan nasibini almış. Ben genelde bu oyunlarda önemli olanın atmosfer olduğunu düşünüyorum dolayısıyla biraz daha o taraftan söz edeceğim.
Black Ops 6 belirli bölümlerinde atmosfer noktasında size ne hissettirmesi gerektiğini çok iyi bilen bir yapım. Özellikle spoiler olmasın diye söyleyemediğim 2-3 bölüm inanılmaz iyiydi bence. Karanlık olması gerekiyorsa karanlık, aksiyon dolu olması gerekiyorsa aksiyon dolu olan bölümlerin yanı sıra savaş atmosferini mükemmel veren bir oyun. Black Ops 6’yı bu noktada takdir etmek gerek.
Ses ve Müzik
Ses tasarımları her zaman olduğu gibi müthiş. Silahların sesleri, vurduğumuzda düşmanlardan çıkan sesler veya ayak sesleri çok güzel yapılmış. Neyin nerede olduğunu çok rahat anlıyor ve sanki oradaymış hissini sonuna kadar yaşatıyor. Call of Duty oyunları son yılların hepsinde bu noktada çok iyi iş çıkarıyor zaten.
Müzik noktasındaysa oyun gerçekten güzel müziklere sahip. Açılış müziği en akılda kalıcı olanı ama savaş anında da arada müziğe dikkat edeceğinizi düşünüyorum.
Bug ve Optimizasyon
Oyun gayet stabil çalışıyor ve oynadığım sürece genel olarak bir bug veya çökme ile karşılaşmadım. O yüzden oyunda pek problem göremedim.
Treyarch ve Raven Software tarafından geliştirilen ve Activision tarafından yayınlanan Call of Duty: Black Ops 6, 25 Ekim 2024 itibariyle çıkmış bulunuyor. Eğer okuyacak farklı incelemeler arıyorsanız bir ortaçağ Stardew Valley havasına sahip Mirthwood incelememize de göz atabilirsiniz.