Orta Çağsı Stardew Valley: Mirthwood İncelemesi

Çok geniş bir sandbox deneyimi sunmayı amaçlayan Mirthwood, simülasyon türünün önde gelen işlerinden olabilmiş mi? Cevap için buyrunuz.

Berke Sönmez
Berke Sönmez - Deputy Editor
15 Dk Okuma Süresi
Mirthwood
8
Mirthwood

Kendi yaşantılarımızdan tatmin olmamızdan mıdır yoksa alternatifleri de görmek istememizden midir bilinmez simülasyon oyunlarına hep bir sempati duymuşumdur şahsen. Kimi çiftçilik ya da genel kapsamda yaşam, kimiyse daha farklı temalarda olmak üzere pek çok simülasyon türdeşine epey bir mesai harcamış olsam gerek. Bugün incelemesini kaleme alacağım Mirthwood’u görür görmez de damarıma gireceğini anlamıştım.

Mirthwood özünde, dilediğin şeyleri yapabileceğin bir sandboxtan ibaret. Bu açık dünya kum havuzunu ise; çiftçilik, hayvancılık, toplayıcılık, avcılık ve daha pek çok uğraş ile doldurmuş. Üstelik bol detay içeren bir sosyal yaşam sistemi ile taçlandırmayı hedeflemiş. Vaat ettikleri ile kuvvetli bir noktadan beklentiler oluşturan hatta yeni potansiyel Stardew Valley olarak nitelendirilen yapım hakkında dahasını, hemencecik parça parça değerlendirmeye alalım.

Mirthwood

Mirthwood ile yeni topraklarda temiz bir sayfayı doldurmak

Hikayemizin temeli karakterimizin yaşadığı toprakların istilaya uğrayarak halkının bozguna uğramasına dayanıyor. Kendi canını zor kurtarıp geçmişini geride bırakan biz, yeni bir geleceği inşa etmek üzere bu topraklara adım atıyor ve temiz bir sayfa açıyoruz. Karakterimizi karamsarca savaştan kaçan bir kimse olarak ifade etsem de kendisinin arka plan hikayesini ve elbette gelecekteki kritik konumuna pekala biz karar vermekteyiz. Öyleyse hikayeye yeniden dönmek kaydıyla karakter oluşturma ekranına bir göz atalım.

Mirthwood ile etine kemiğine büründüğümüz şahsiyetin fiziksel görünüşüne pek müdahale edebiliyor değiliz, o yüzden vakit kaybetmenin gereği yok. Asıl konumuz olan karakter arka plan hikayesi tarafına gelelim. Bu kısım ile karakterimize artı eksi birtakım pasif özellikler eklenmekte. Memleket ve toplum sınıfı olarak da ifade edebileceğimiz bu seçenekler, sosyal veyahut dövüş alanlarında olabilmekte. Misal asil arka planı, giysi etkilerini daha güçlü kılmasına karşın ekinlerin de büyüme süresini uzatmakta. Memleket, aile yapısı ve son olarak meslek seçimi ile 3 farklı kategoride çeşitli seçimler oyuncuya bırakılmış. Oyun boyunca da etkin kılınmaya çabalanmış.

Mirthwood

Free Lands isimli topraklarda edineceğimiz yaşamda bu etmenlerin büyük bir payı bulunuyor. Sosyal yaşantıya etkileri inkar edilemez. Birbirinden çeşitli karakter bolluğunda hal ve hareketleriniz de, giyim ve kuşamınızın yanı sıra etkisi olan bir başka unsur olarak öne çıkıyor. Kadim bir ırkın kanını taşıdığını öğrenen karakterimizin, sorulara cevaplar bulmak ve yeni bir yaşantı kurmak için çıktığı bu yol, kuracağı iyi veyahut kötü ilişkilere muhtaç.

Parça parça sunulan daha doğrusu okumamız beklenen ana hikayede amaç ve görevler, birini tamamlayınca pop up olarak gelmekte ve journal üzerinden kontrol edilebilmekte. Açık dünya ve yan hikayelerde de benzer şekilde pek çok not ve kitap ile Free Lands hakkında dahası sunuluyor. Farklı bir yola başvurulmamış. Sunum olarak daha iyi bir işe imza atılabilecekken bu şekilde olması biraz kırıcı oldu doğrusu. İlerlemenin kabul görmemesi gibi sorunlara da sahip bu kısım bir miktar tat kaçırıyor. Örneğin “evi tamir et” isimli görevi görev gelmeden evvel yaptığınız vakit ilerleme olduğu gibi kilitleniyor. Gelen güncellemelerin bu gibi sorunları kesinlikle gidermesi gerekiyor.

Mirthwood

Nitekim hem yan hem de ana hikayede yapılabilecek seçimlerle şekillenebilecek bir yapı ve dünya oluşturulmak istenmiş. Bolca diyalog ve metin içeren Orta Çağ dünyası, özellikle ahlaki dengeyi bizlere yıkmış. Bu hedef doğrultusunda görevleri çeşitli ve ilgi çekici bulsam da sunum açısından iş kalitesinin bir miktar daha aşağıda olduğunu söylemeliyim. Detaylı sosyal yaşantı kısmı ve moral sistemi çok dahasını ve iyisini hak edermiş doğrusu.

Bugün belki de pek çok kez dile getireceğim o cümlenin ilkini de böylelikle kurmuş olayım. Mirthwood her ne kadar zamanla yeni içerikler sunacak olsa da, tam sürüm yerine erken erişim olarak çıksa daha tutarlı ve etkileşimli bir yapıya kavuşarak hayallerin de ötesinde harikalar yaratabilirmiş.

Yarı zamanlı aksiyon tam zamanlı bir simülasyon

Mirthwood simülasyon işini gerçekten ciddiye almış. Çiftçiliğinden hayvancılığına, toplayıcılığından avcılığına esas olaraksa sosyal yaşam kısmı için elinden geleni ardına koymamış. Rol yapma elementleri ile çeşitlendirmiş. Giyiminizin kuşamınızın ve pekala hareketleriniz cidden etkili olduğu bir sistem oluşturmayı amaçlamış. İlk örnek olarak onurlu bir yaşantı sürdüğünüz vakit kara borsa satıcısının size süt çocuğu muamelesi yapmasını dile getirebiliriz. Suçlu değilsen başka kapıya dercesine geri çevriliyoruz.

Haliyle bizlerin takdirine bırakılan yaşantının ne yöne gideceğine dikkat etmeliyiz. NPC’lerin gündüz farklı gece farklı kendilerine has yaşamlarını renklendirecek mi yoksa işlerini yokuş yukarı mı süreceğiz? Toplum tarafından kabul gören bir kimse olacaksak hareketlerin yanında kıyafet de dikkat edilmesi gereken unsurların başında geliyor.

Mirthwood

Misal eski püskü kıyafetler veyahut bir soytarı kıyafeti ile geçtiğiniz vakit acınası, gülünç duruma düşerken kudretli bir zırh ise korkutucu bir imaj oluşturabilmekte. Her karakterin kendisine ayrılmış özel bir sayfası olması yetmemiş bazı kısımları sizin keşfetmeniz gerekse de değerli bilgilerle doldurulmuş. Üstelik yakın zamanlı olaylarla da şekillendirilme olanağı sağlanmış.

Diyaloglar kurarak ilerlettiğimiz ilişkilerde ağzımızdan bal da dökülse tam olarak biz seçemiyoruz ne yazık ki. 5 farklı kategoride iletişim kurabildiğimiz insanların buna verdikleri olumlu ve olumsuz tepkileri görebiliyoruz. Mesela bir hanımefendiye iltifat ettik diyelim. Kendisinin buna karşın cevabı, ekranın üst kısmında yer almakla beraber görsel olarak da ifade edilmeye çalışılmış.

Nihayetinde sonuç iyi olabileceği gibi kötü de olabilmekte ve bunda kişi ile olan mevcut etkileşiminiz, ruh hali ve kişiliği ön planda. Yani iltifat ettiğiniz hanımefendi babanıza hakaretler de yağdırabilir aksi biçimde karşılık da verebilir. O yüzden ayağınızı denk alın. İleride eş adayı olabilecek bir kimseye güzel bir izlenim bırakmak isteyeceksinizdir. Şu an için mevcut olmasa da çocuk sahibi olmak da 2025 yılının ilk çeyreğinde gelecek gibi gözüküyor.

Mirthwood

Çiftçiliğin yer aldığı bir yapımın olmazsa olmazı olan mevsim döngüsü de Mirthwood topraklarında kendine yer bulabilmiş. Hangi ekinin ne vakit yetişebileceğini doğrudan etki eden bu kısmın açık dünyada da görsel ve işlevsel değişimler oluşturduğunu ifade edebilirim. Lakin gelgelim bu geçişler o kadar sert ki bir biyomdan öbürüne geçerken FPS düşüşleri bile yaratabiliyor. Ancak bunu da daha sonrasına saklayalım.

Oynanışta sunulan bir diğer çeşitlilik unsuru ise belli sınıflarda deneyim puanı kazanmamızla ortaya çıkıyor. İki artı iki ve son olarak bir kart her sınıf ilerlemesinde oyuncuya kazandırılıyor. Bu kartların kimisi alınacak materyal miktarını artırırken kimisi ise canınızı artıracak nitelikte olabiliyor. Tercihleri iyi yapmalıyız ki vakit kaybetmeden işleri yoluna koyabilelim. Unutmadan toplamda 5 kart seçilebilmekle beraber bu hakları bir nevi hak etmeniz de gerekmekte. Başlangıçta yalnızca bir hakka sahip oluyorsunuz.

Odun kesilecek bir gün için ticaret yapılacak günler içinse o sınıfta bonuslar sunan kartları seçelim. Aksi halde ihtiyaç duyduğumuz eşyaları üretmek bir hayli zaman alabilir. Emek olmadan yemek olmuyor ve Orta Çağ’da bu durum misliyle geçerli. İster hayvancılık ister tarım çalış babam çalış bu işin başka yolu yok. Çalışmaktan kafayı kaldırdığın vakitlerdeyse pazara uğra da kendi yağında kavrulan kasaba ekonomisinde ne revaçta öğren, eksik kalma. Emin ol neyin ne vakit satılacağını bilmek fark yaratacak.

Kart veren sınıflardan ikisine bilhassa dövüş sistemine odaklanacak olursak eğer diğer simülasyon vari işlerin yanında biraz hantal kaldığını söyleyebilirim. Mirthwood kesinlikle dövüş kısmı ile öne çıkmıyor evet ancak bazenleri ekranla bakışmama ve sorgulamama sebebiyet vermedi değil. Diğer yönleri kadar kuvvetli olmayacağı zaten aşikardı ancak dikey doğrultuda biraz daha keskin ve tutarlı hareketler ile bu sorun ortadan kaldırılabilirmiş. Mevcut düşman çeşitliliğinin de bu duruma olumlu yansımaları olmamış maalesef.

Bu kısmın bence tek eksisini aradan çıkardığımıza göre simülasyon kısmını övmek için biraz daha vakit ayırabiliriz. Gerçekten yapılabilecek o denli şey var ki hepsini bir anda yapmayı başaramıyorken buluyoruz kendimizi. Zaten sınırsız olmayan envanter kapasitesi de bunun en büyük nedenlerinden biri. O yüzden neyin o gün yapacağınız iş için gerekli neyinse gereksiz olacağını hesap etmekte fayda var. Aksi takdirde güçlü düşmanlarla mücadele edecek teçhizatı üretemez ya da çiftliğinize o son dokunuşu yapma fırsatını tepmiş olabilirsiniz.

Biraz daha şahsi kanaatlerime eğilecek olursam, Stardew Valley’den sonra benzer hisleri yaşatan bir deneyimi araladığımı söyleyebilirim. Karakterim dinlenirken dahi ertesi günü kafamda oynarken hangi kasabalı ile yakınlaşacağımı düşünmekten kendimi alıkoyamamak.. Sanki yeniden Stardew Valley oynuyordum ancak biraz daha farklıydı.

Mirthwood işin diyalog kısmını epey bir çeşitli tutmuştu ancak etkileşim Stardew Valley’e nazaran biraz daha kısıtlı idi. Karakterleri bu aşamada tanıyacak, tanıtacak etkinlik sayısı nicelik olarak pek de iyi bir durumda değildi. İşte her ne kadar daha potansiyelli görüyor olsam da erken erişim statüsünü savunma nedenlerimden bir diğeri. Mirthwood kum havuzunu şu an için tamamıyla doldurabilmiş değil. Niye dolduramadığı ise pekala büyüklüğünde yatıyor. Zamanla bu durumun da giderileceğini düşünürsek ortada survival yönü de kuvvetli rol yapma unsurları da içeren kıymetli bir simülasyon yapıtı, bu tarifin ürünü olacaktır.

Sanat tasarımı ve açık dünya

Mirthwood’un öne çıktığı bir diğer yönü ise sanat tasarımı ve doldurmayı amaçladığı açık dünyası diyebilirim. El emeği grafikleri ve orijinal müziği ile bazen tatlı bazense sert bir atmosfer sunuluyor oyunculara. Kimi zaman kasvetli topraklarda at sürüp macera kovalıyor kimi zamansa çayır çimen içerisinde börtü böcek toplamakla meşgul olabilme şansına münhasır oluyoruz. Arada yatmadan yatmaya eve girdiğimiz de olmuyor değil. İşlevsel atölyelerden boğulmuş evimizi yine açık dünyada bulabileceğiniz dekoratif ögelerle süsleyebiliyoruz. Çoğu zamanımız dışarıda geçse de işleri ağırdan almak isteyenler es geçilmemiş.

Mirthwood

Mirthwood yarattığı Orta Çağ dünyasını 6 farklı biyoma ayırmış olmasa da biz ayırmış diyelim. Nihayetinde bu bölgelerin birbirinden farklı hava koşulları, fiziki ve beşeri özellikleri bulunuyor. Kasvetli topraklardan bomboş topraklara, canavarların cirit attığı bataklıklardan yerleşim noktalarına farklı lokasyonlar yer alıyor. Şu an için haritanın köşesinde bucağında kalanların ve kapalı mekanların (mağara- maden vb.) diğer noktalara göre boş olduğunu söylemekle beraber bu topraklar arası geçişlerin gerekli yumuşaklıkta olmadığını ifade etmeliyim. Bir anda renk paletinin pastel ve soluk renklerden canlılığa adım attığına veya sisin gaipten gelip geri yok olduğuna şahitlik ettim.

Tatsız durumlardan yine olumlu taraflara dönelim ve bu kısma da nokta koyalım. Gerek ses ve müzikler gerekse de bina mimarilerinin yanında çevre oluşumları Orta Çağ ve o mistik dokusuna uygun. İster çiftliğinizle uğraşırken ister maceraya atıldığınız vakitlerde o kumaşın işlendiği dünyanın bir parçası olduğunuzu hissettiriyor Mirthwood. Her ne kadar henüz dolduramadığı bazı kısımları bulunsa da geleceği dair ümit aşılıyor.

Optimizasyon ve buglar

İnceleme kodunun Mirthwood ertelenmeden önce elimize ulaştığı gerçeğini de göz önünde bulundurursak mevcut optimizasyonun iş görür nitelikte olduğunu söyleyebilirim. Bundan 2 ay kadar öncesinde prolog kısmından çıkar çıkmaz FPS’in 10-15 civarına çakılma gibi bir huyu vardı. Lakin gelen güncellemeler ile bu problem o denli büyük bir sorun olmaktan çıktı ve ilerleme kaydetmeye devam ediyor. Şu an için sabit olmasa da 60-80 arası bir FPS miktarı oynanabilir kılmış Mirthwood’u. Ancak geliştirici ekibin işi henüz bitmiş değil bilhassa da optimizasyon tarafında ekstra çalışmalar yürütülmesi gerekiyor. Yoksa tüm bu iyi unsurlar buruk bir tat vererek zevki baltalayacaktır.

İnceleme kodunun ulaştırıldığı sürümde oyun kıran buglar, takılmalar, henüz tamamlanmamış diyaloglar ve türevleri pek bir sıktı. Dürüst olmak gerekirse Ekim’in son haftasına değin optimizasyon açısından gerçekten sınıfta kalacak bir iş mevcuttu. Lakin doğru anda alınan bir aksiyon olarak erteleme, Mirthwood’u büyük bir faciadan kurtarmış olabilir. İncelemede sıkça yer verdiğim erken erişim ibaresini bu duruma istinaden söylemiş bulunmaktayım.

Zaten öncesinde almış oldukları erteleme kararı da bunu destekler nitelikte. Ellerinde gerçekten değerli bir cevher var ve bunu işlerken özenli bir iş yürütmeleri gerekiyor. Ortada gerçekten şans verilesi ilgi çekici özelliklerle bezenmiş Mirthwood günbegün, şüphesiz daha optimize ve stabil olacaktır. Geliştiricilerin gerçekten iyi yönetmesi gereken bir sürece girmiş bulunmaktayız ki aksi gerçekleşsin kesinlikle istemeyiz. Nitekim şu ana dek yapmak istediklerini her sunduklarında epey bir beğeni toplamışlar idi. Yol haritası dahi bunu açıklar vaziyette.

Mirthwood

Pekala o cümleyi son bir kez daha kurmaktayım. Oyuncu toplulukların mühim işlere imza attığı şu günlerde, benzer bir strateji Mirthwood için de izlenebilirmiş. Fiyatında cüzi bir düşüşe gidip erken erişim olarak çıksaymış eğer topluluk geri dönüşü ve verisi sayesinde yapımcının işi kolaylaşabilir oyuncularsa çok daha mutlu olabilirmiş. Fakat bunu hiçbir zaman bilemeyeceğiz.

Bad Ridge Games tarafından geliştirilen ve V Publishing tarafından yayınlanan Mirthwood, 6 Kasım 2024 itibariyle çıkmış bulunuyor. Eğer okuyacak farklı incelemeler arıyorsanız bir Old School RPG havasına sahip  Drova Forsaken Kin incelememize de göz atabilirsiniz.

Mirthwood
Mirthwood
8
İnceleme 8.0
Bu makaleyi paylaş
Deputy Editor
Takip et
"Praise The Sun"
Yorum Yap

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir